Església de Santa Maria de Poblet



El febrer de 2001 em vaig tancar a Poblet unes setmanes per a avançar en la redacció de la tesi. Sovint, havia especulat amb la possibilitat de desmuntar el retaule renaixentista de Damià Forment i muntar-lo de nou a la Sagristia Nova, per tal de recuperar la comunicació visual i llumínica entre el presbiteri i la girola. Com aquesta possibilitat encara es veu molt llunyana, pel seu cost o per la polèmica que podria provocar, em vaig plantar a l’església, enmig del cor dels monjos, i vaig imaginar i dibuixar com es devien veure el presbiteri i el creuer al segle XIII, abans de la construcció dels Panteons Reials i del retaule. Darrere de l’altar major, seguint el consell del meu oncle, vaig dibuixar la silueta d’una Verge romànica, tot evocant la imatge original de Santa Maria de Poblet que seria substituïda per l’escultura de Forment. 

Em consta que, en veure el meu dibuix, entre els monjos de Poblet va sorgir una opinió majoritària i entusiasta favorable al trasllat del retaule.

© J. Oliver-Bonjoch 2001